تبلیغات
REZA GHALAVAND - عکسهای زیبا و سایتهای مرتبط به رهبری
 
REZA GHALAVAND
رمز بی نیازی در ترک آرزوهاست امام علی (ع)
درباره وبلاگ


من رضا قلاوند فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اندیمشک امیدوارم مطالب من در این وبلاگ مورد پسندتان قرار گیرد و از نظرات خوبتان ما را بهره مند سازید
09167005334

مدیر وبلاگ : reza ghalavand
نویسندگان
نظرسنجی
بیشتر به چه مطالبی در این وبلاگ علاقه دارید..؟؟؟







http://www.google.com/imgres?imgurl=http://images.persianblog.ir/453818_CLyiMTfX.jpg&imgrefurl=http://yamazlom.persianblog.ir/post/16&h=768&w=1024&sz=154&tbnid=5WjEK9-aDc_yFM:&tbnh=113&tbnw=150&prev=/search%3Fq%3D%25D8%25AE%25D8%25A7%25D9%2585%25D9%2586%25D9%2587%2B%25D8%25A7%25DB%258C%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%86%D9%87+%D8%A7%DB%8C&hl=en&usg=__AzR9rnd2IXLrRD8TYJUPBGQoSnQ=&sa=X&ei=_9CqTty4FM_d8QPQqbmaCw&ved=0CCcQ9QEwBg

 

سید علی خامنه‌ای
Grand Ayatollah Ali Khamenei,.jpg
شناسنامه
نام کامل سید علی حسینی خامنه
زادروز ۲۴ تیر ۱۳۱۸ (سن: ۷۲ سال)
زادگاه مشهد، ایران
همسر خجسته خامنه‌ای[۱]
فرزندان مجتبی، بشری، هدی، مصطفی، مسعود و میثم
والدین پدر: سید جواد خامنه‌ای
خویشاوندان سرشناس برادران: محمد، هادی خواهر: بدری
دین اسلام، شیعه
اطلاعات سیاسی
تاریخ ریاست ۱۳۶۰ – ۱۳۶۸
۱۳۶۸ - کنون
ترتیب سومین رئیس‌جمهور ایران
دومین رهبر جمهوری اسلامی
پیش از علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی
پس از محمدعلی رجایی
جناح سیاسی حزب جمهوری اسلامی
وبگاه رسمی

۲۹ قوس ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۳۰

عزاداران حسینی حتما بخوانند:

پاسخ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به استفتائات در باره نحوه عزاداری درایام محرم

منبع : آوا - تهران

پاسخ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به استفتائات در باره نحوه عزاداری درایام محرم
هر كارى كه براى انسان ضرر داشته و یا باعث وهن دین و مذهب گردد حرام است و مؤمنین باید از آن اجتناب كنند و مخفى نیست كه بیشتر این امور باعث بدنامى و وهن مذهب اهل بیت «علیهم السلام» مى‏شود و این از بزرگترین ضررها و خسارتهاست
  
 

به گزارش  آوا، متن پرسش های مردم و پاسخ های معظم له که در پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری منتشر شده به شرح زیر است:
س 1440: در حسینیه‏ها و مساجد بیشتر مناطق بخصوص روستاها مراسم شبیه‏خوانى به‏{شبیه خوانى: نمایش وقایع حادثه كربلا است كه بصورت سنتى در یك مكان ثابت و یا در حال حركت در مسیرهاى عزادارى حسینى انجام مى شود. } اعتبار اینكه از سنتهاى قدیمى است برگزار مى‏شود كه گاهى اثر مثبتى در نفوس مردم دارد، این مراسم چه حكمى دارند؟
اگر مراسم شبیه‏خوانى مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشند و مستلزم مفسده هم نباشند و با توجه به مقتضیات زمان باعث وهن مذهب حق هم نشوند، اشكال ندارند، ولى در عین حال بهتر است كه به جاى آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذكر مصائب حسینى و مرثیه خوانى بر پا شود.
س 1441: استفاده از طبل و سنج و شیپور و همچنین زنجیرهایى كه داراى تیغ هستند در مجالس و دسته‏هاى عزادارى چه حكمى دارد؟
اگر استفاده از زنجیرهاى مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنى قابل توجهى گردد، جایز نیست ولى استفاده از شیپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشكال ندارد.
س 1442: در بعضى از مساجد در ایام عزادارى از عَلَم‏هاى متعددى استفاده مى‏شود كه‏{. P چوب یا آهن بزرگى است كه به صورت افقى بر روى كتف انسان در جلوى هیئت‏ها و دسته‏هاى عزادارى حسینى به عنوان نوعى شعار حمل مى‏شود و بالاى آن صفحه‏هاى فنرى قابل انعطافى وجود دارد كه مزیّن به پَر و جواهرات و مجسمه و غیرآنهاست. P} داراى تزئینات زیاد و گرانبهایى است و گاهى موجب سؤال متدینین از اصل فلسفه آنها مى‏گردد و در برنامه‏هاى تبلیغى خلل ایجاد مى‏كند و حتّى با اهداف مقدس مسجد تعارض دارد، حكم شرعى در این رابطه چیست؟
اگر قرار دادن آنها در مسجد با شئونات عرفى مسجد منافات داشته باشد و یا براى نمازگزاران مزاحمت ایجاد كند، اشكال دارد.
س 1443: اگر شخصى عَلَمى را براى عزادارى سیدالشهدا «علیه‏السلام» نذر كرده‏باشد، آیا جایز است مسئولین حسینیه از قبول آن خوددارى كنند؟
این نذر، متولّى حسینیه و هیئت امناء آن را ملزم به قبول عَلَم نمى‏كند.
س 1444: استفاده از عَلَم در مراسم عزادارى سیدالشهدا «علیه‏السلام» با قرار دادن آن در مجلس عزا یا حمل آن در دسته عزادارى چه حكمى دارد؟
فى نفسه اشكال ندارد ولى نباید این امور جزء دین شمرده شوند.
س 1445: اگر بعضى از واجبات از مكلّف به سبب شركت در مجالس عزادارى فوت شود مثلا نماز صبح قضا شود، آیا بهتر است بعد از این در این مجالس شركت نكند یا اینكه عدم شركت او باعث دورى از اهل بیت «علیه السلام » مى‏شود؟
بدیهى است كه نمازِ واجب، مقدم بر فضیلت شركت در مجالس عزادارى اهل‏بیت «علیهم السلام » است و ترك نماز و فوت شدن آن به بهانه شركت در عزادارى امام حسین «علیه السلام» جایز نیست، ولى شركت در عزادارى بگونه‏اى كه مزاحم نماز نباشد ممكن و از مستحبات مؤكّد است.
س 1446: در بعضى از هیئت‏هاى مذهبى مصیبت‏هایى خوانده مى‏شود كه مستند به مقتل معتبرى نیست و از هیچ عالم یا مرجعى هم شنیده نشده است و هنگامى كه از خواننده مصیبت از منبع آن سؤال مى‏شود، پاسخ مى‏دهند كه اهل بیت(ع) اینگونه به ما فهمانده‏اند و یا ما را راهنمایى كرده‏اند و واقعه كربلا فقط در مقاتل نیست و منبع آن هم فقط گفته‏هاى علما نمى‏باشد بلكه گاهى بعضى از امور براى مدّاح یا خطیب حسینى از راه الهام و مكاشفه مكشوف مى‏شود، سؤال من این است كه آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است یا خیر؟ و در صورتى كه صحیح نباشد، تكلیف شنوندگان چیست؟
نقل مطالب به صورت مزبور بدون اینكه مستند به روایتى باشد و یا در تاریخ ثابت شده باشد، وجه شرعى ندارد مگر آنكه نقل آن به عنوان بیان حال به حسب برداشت متكلّم بوده و علم به خلاف بودن آن، نداشته باشد و تكلیف شنوندگان نهى از منكر است بشرطى كه موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد.
س 1447: از ساختمان حسینیه صداى قرائت قرآن و مجالس حسینى بسیار بلند پخش مى‏شود بطورى كه صداى آن از بیرون شهر هم شنیده مى‏شود واین امر منجر به سلب آسایش همسایگان شده است و مسئولین و سخنرانان حسینیه اصرار به ادامه آن دارند، این عمل چه حكمى دارد؟
اگر چه اقامه مراسم و شعائر دینى در زمانهاى مناسب در حسینیه از بهترین كارها و جزو مستحبات مؤكّد مى‏باشد، ولى واجب است برگزاركنندگان مراسم و عزاداران تا حد امكان از اذیّت و ایجاد مزاحمت براى همسایگان بپرهیزند هر چند با كم‏كردن صداى بلندگو و تغییر جهت آن به طرف داخل حسینیه باشد.
س 1448: نظر شریف حضرتعالى نسبت به ادامه حركت دسته‏هاى عزادارى در شبهاى محرم تا نصف شب همراه با استفاده از طبل و نى چیست؟
به راه انداختن دسته‏هاى عزادارى براى سیدالشهدا و اصحاب او «علیهم السلام» و شركت در امثال این مراسم امر بسیار پسندیده ومطلوبى است و از بزرگترین اعمالى است كه انسان را به خداوند نزدیك مى‏كند، ولى باید از هر عملى كه باعث اذیّت دیگران مى‏شود و یا فى‏نفسه از نظر شرعى حرام است، پرهیز كرد.
س 1449: استفاده از آلات موسیقى مانند اُرگ (از آلات موسیقى و شبیه پیانو است) و سنج و غیر آنها در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟
استفاده از آلات موسیقى، مناسب با عزادارى سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى كه از قدیم متداول بوده برگزار شود.
س 1450: آیا آنچه متداول شده كه به عنوان عزادارى براى امام حسین «علیه السلام» گوشت بدن را سوراخ كرده و قفل و سنگ كیلو به آن آویزان مى‏كنند، جایز است؟
این گونه اعمال كه موجب وهن مذهب مى‏شوند جایز نیست.
س 1451: اگر انسان در زیارتگاههاى ائمه «علیهم‏السلام» خود را به زمین بیندازد و همانند بعضى از مردم كه صورت و سینه خود را برزمین مى‏مالند تا از آن خون جارى شود و به همان حالت وارد حرم مى‏شوند، عمل كند چه حكمى دارد؟
این اعمال كه به عنوان اظهار حزن و عزادارى سنّتى و محبت ائمه «علیهم‏السلام» محسوب نمى‏شوند از نظر شرعى اعتبارى ندارند، بلكه اگرمنجر به ضرر بدنى قابل توجه و یا وهن مذهب شوند، جایز نیست.
س 1452: در بعضى از مناطق زنان مراسمى را به اسم سفره حضرت ابوالفضل «علیه‏السلام»براى اجراى برنامه‏هایى به عنوان جشن عروسى حضرت فاطمه «علیهاالسلام» برگزار مى‏كنند و در آن شعرهاى عروسى خوانده و كف مى‏زنند و سپس شروع به رقص مى‏كنند، انجام این امور چه حكمى دارد؟
برگزارى این جشنها و مراسم اگر همراه با ذكر اكاذیب و مطالب باطل نبوده و موجب وهن مذهب نشود، فى‏نفسه اشكال ندارد و امّا رقص، اگر به گونه‏اى شهوت برانگیز یا مستلزم فعل حرام باشد، جایز نیست.
س 1453: باقیمانده اموالى كه به عنوان هزینه‏هاى مراسم عاشوراى امام حسین «علیه‏السلام» جمع‏آورى مى‏شود، در چه موردى باید خرج شود؟
مى‏توان اموال باقیمانده را با كسب اجازه اهداء كنندگان آنها در امور خیریه مصرف كرد و یا آنها را براى مصرف در مجالس عزادارى آینده نگه داشت.
س 1454: آیا جایز است در ایام محرم از افراد خیّر اموالى را جمع آورى كرد و با تقسیم آنها به سهم‏هاى مختلف، قسمتى را به قارى قرآن و مرثیه خوان و سخنران داد و باقیمانده را براى برگزارى مجالس مصرف كرد؟
اگر با رضایت و موافقت صاحبان اموال باشد، اشكال ندارد.
س 1455: آیا جایز است زنان با حفظ حجاب و پوشیدن لباس خاصى كه بدن آنان را بپوشاند، در دسته‏هاى سینه زنى و زنجیر زنى شركت كنند؟
شركت زنان در دسته‏هاى سینه زنى و زنجیر زنى شایسته نیست.
س 1456: اگر قمه زدن در عزادارى ائمه «علیهم السلام» موجب مرگ شخص شود، آیا این عمل خودكشى محسوب مى‏شود؟
اگر این عمل عادتا منجر به فوت نمى‏شود حكم خودكشى را ندارد ولى اگر از همان ابتدا خوف خطر جانى براى او وجود داشته و در عین حال این كار را انجام داده و منجر به فوت وى شده است، حكم خود كشى را دارد.
س 1457: آیا شركت در مجالس فاتحه‏اى كه براى مسلمانى كه با خودكشى از دنیا رفته، برگزار مى‏شود جایز است؟ قرائت فاتحه براى آنان بر سر قبرشان چه حكمى دارد؟
این كار فى نفسه اشكال ندارد.
س 1458: خواندن مرثیه و مدیحه‏هایى كه شنوندگان را در جشنهاى تولد ائمه «علیهم‏السلام» و عید مبعث به گریه بیندازد چه حكمى دارد؟ ریختن پول بر سر حاضرین چه حكمى دارد؟
خواندن مرثیه و مدیحه در جشنهاى اعیاد دینى اشكال ندارد و پاشیدن پول بر سر حاضرین هم بدون اشكال است بلكه اگر به قصد اظهار شادى و سرور و شادكردن قلوب مؤمنین باشد، ثواب هم دارد.
س 1459: آیا خواندن زن در مجالس عزادارى با علم او به اینكه مردان نامحرم صداى او را مى‏شوند جایز است؟
اگر خوف مفسده باشد باید از آن اجتناب شود.
س 1460: در روز عاشورا مراسمى مانند قمه زنى و پابرهنه وارد آتش و ذغال روشن شدن برگزار مى‏شود كه علاوه بر اینكه باعث بدنام شدن مذهب شیعه اثنى عشرى در انظار علما و پیروان مذاهب اسلامى و مردم جهان مى‏شود، ضررهاى جسمى و روحى هم به این اشخاص وارد مى‏كند و همچنین موجب توهین به مذهب مى‏گردد، نظر شریف حضرتعالى در این باره چیست؟
هر كارى كه براى انسان ضرر داشته و یا باعث وهن دین و مذهب گردد حرام است و مؤمنین باید از آن اجتناب كنند و مخفى نیست كه بیشتر این امور باعث بدنامى و وهن مذهب اهل بیت «علیهم السلام» مى‏شود و این از بزرگترین ضررها و خسارتهاست.
س 1461: آیا قمه زدن بطور مخفى حلال است یا اینكه فتواى شریف حضرت عالى عمومیت دارد؟
قمه زنى علاوه بر اینكه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمى‏شود و سابقه‏اى در عصر ائمه «علیهم السلام» و زمانهاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شكل خاص یا عام از معصوم «علیه السلام» در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏شود بنابراین در هیچ حالتى جایز نیست.
س 1462: معیار شرعى ضرر اعم از جسمى یا روحى چیست؟
معیار، ضررى است كه در نظر عرف، قابل توّجه و معتنابه باشد.
س 1463: زنجیرزدن‏به‏بدن همانگونه كه بعضى از مسلمانان انجام مى‏دهند، چه حكمى دارد؟
اگر به نحو متعارف و بگونه‏اى باشد كه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه در عزادارى محسوب شود اشكال ندارد.


 






صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی